حمید نعمتی عضو فعال شورای اجرای جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی در شهر تهران و دبیر جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی در منطقه ۱۱ تهران :
۱.امروز بزرگترین مشکل معلمان کشور چیست؟ اینجانب با افتخار تمام بعنوان عضو جمعیت معلمان و فرهیختگان ایران اسلامی در شهر تهران معتقدم که :حقوق پائین و عدم رسیدگی مسئولان به معیشت معلمان بزرگترین مشکل معلمان کشور است.
ساعات کار معلم طبق قانون ۲۴ ساعت در هفته است. یعنی یک معلم در هفته ۳ روز طبق قانون باید تدریس کند. بقیه ساعات و ایام هفته را باید صرف آمادگی برای تدریس اختصاص دهد.
اموری چون : مطالعه و آمادگی برای تدریس درس جدید ، طرح سوال برای امتحانات ، تصحیح پاسخ نامه سوالات امتحانی ، تحقیق و پژوهش روی موضوعات درسی و شرکت در کلاسهای ضمن خدمت و ثبت نمرات در سامانه ثبت نمرات .
حال سوال اینجاست که : انجام این همه کار در منزل که ساعتها وقت معلمان را می گیرد ، چگونه در حقوق و مزایای معلمان شناسایی می شود؟ سوال دیگر این است که : سایر کارمندان دولت آیا مانند معلمان مقداری زیادی از کار خود را در منزل انجام می دهند؟ البته خیر.
پس چگونه است که از حقوق و مزایای بیشتری نسبت به معلمان برخوردار هستند؟ اگر ساعاتی که معلمان در طول هفته برای کار در منزل و مدرسه می گذارند را با هم جمع کنیم تقریبا با ۲۴ ساعت تدریس موظف و ساعات کار برای تدریس در منزل به یک عددی در حدود ۴۸ ساعت در هفته می رسیم. در حالی که سایر کارمندان تنها ۴۴ ساعت در هفته کار می کنند و مزایایی مانند حق مسکن و حق خواربار و وام و ناهار و سرویس ایاب و ذهاب و … دارند که معلمان از این مزایا محرومند.
۲.بزرگترین مشکل معلمان در سالهای اخیر چیست؟ بی ثباتی در مدیریت ها. متاسفانه از بالاترین مقام وزارت تا سطوح مدیران کل و روسای مناطق و مدارس مرتب شاهد تغییرات هستیم. این تغییرات باعث می شود مدیران نتوانند برنامه ریزی های بلند مدت داشته باشند و این تغییرات باعث می شود که معلمان بدون برنامه ریزی درست اداره شوند و لطمات بزرگی از این ناهماهنگی ها به معلمان وارد شود.
۳.قوانین صادر شده در حوزه آموزش و پرورش در مجلس چقدر به بهبود اوضاع معلمان کمک می کند؟ اگر قوانین بر اساس نیازهای واقعی معلمان مانند معیشت و رفاه و آموزش باشد ، قطعا کمک بسیار خوبی به معلمان خواهد داشت.
باید بودجه های مناسب برای وزارت آموزش و پرورش تصویب شود تا هم مسائل حقوق و معیشت و رفاه معلمان حل شود و هم کیفیت آموزش در مدارس توسط معلمان افزایش یابد.
۴.تا کنون به نظر شما مجلس توانسته نقشی در برطرف کردن مشکلات معلمان داشته باشد؟ مجلس در بحث حل مشکلات معلمان بسیار ضعیف عمل کرده است. نمونه اش عدم نظارت کافی به عملکرد وزیر و معاونان وزیر است. در بحث رتبه بندی بسیار ضعیف عمل شده و مجلس به انجام درست این طرح که قرار بود حقوق معلمان به ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه برسد ، نظارت کافی نداشته و طرح ناقص اجرا شده است.
همچنین در بحث اعتبار کافی برای رشد و توسعه در زیر ساختهای مدارس توجه لازم نشده و اکثر مدارس با فرسودگی بالایی همراه هستند که نیاز به بازسازی و تعمیرات دارند که بودجه کافی در این مورد نیاز دارند. تنها راه حل آن استفاده از ظرفیت جمعیت معلمان و فرهیختگان در مجلس شورای اسلامی میباشد.